Dag 462, dag 1 van 21 dagen Alcohol en Nicotine vrij.


Kort geleden kreeg ik diarree. Nadat ik iets gegeten had moest ik al snel naar het toilet. Ik heb een tijd lang dagelijks alcohol genuttigd en sigaretten gerookt. Daarnaast was mijn voeding vaak vet en niet voedzaam. Door de combinatie alcohol, sigaretten en slechte (vulling) in plaats van voeding waren mijn darmen van streek geraakt. Dat ik na drie jaar 'abstinentie' weer alcohol ging drinken, was een niet geplande actie. De aanleiding hiervoor ontstond per ongeluk. Ik had afgesproken met een vrouw en we gingen gezamenlijk naar een café. Zij bestelde een alcoholhoudend en ik een alcohol-vrij biertje, die in dezelfde glazen werden geschonken. De aanleiding dat ik weer ging drinken was dat ik per ongeluk een slok bier dronk uit het glas van de vrouw. Dit smaakte zo lekker dat ik besloot om ook een glas alcoholhoudend bier te bestellen. Door een fysieke reactie in mijn lijf werd ik herinnerd aan het ritueel rond alcohol en de smaakervaring van bier. Het bier was koel en op het glas zaten koude druppels. Daarnaast was de vrouw complimenteus tegen me en de sfeer in het café gezellig met op de achtergrond het geroezemoes van de andere cafégangers in combinatie met achtergrondmuziek. Al met al een gezellig avondje!!!

Omdat ik al een tijd geen date had gehad kwam ik door de woorden van de vrouw en de sfeer in het café in combinatie met de slok bier in de verleiding om na die eerste slok alcoholhoudend bier zelf een glas alcohol te bestellen. Waarna er nog een paar glazen volgden. Dit moment was de inleiding van mijn dagelijks ritueel om weer alcohol te gaan nuttigen. Want de volgende dag ging ik naar de supermarkt en haalde 3 halve liters Heineken in huis. De keuze om een pakje Camel aan te schaffen was snel gemaakt. De combinatie gezelligheid, alcohol, de verleiding van een vrouw en sigaretten deed me herinneren aan oude tijden.

Nadat ik de eerste drie halve liters Heineken in huis had gehaald, begon ik rond 13.00 uur, na drie jaar geen druppel, een jaar geleden, weer dagelijks te drinken. Tot voor tien dagen geleden. Toen heb ik rigoureus innerlijk het besluit gemaakt te stoppen met roken en alcohol genuttig. Dit naar aanleiding van het feit dat ik niet afkwam van de diarree.

AbstinentieOnthouding (bijv. van drank, seks of drugs).

Ritueel reeks handelingen met een speciale betekenis.
Een gebruik dat volgens een vast patroon en op een vast tijdstip wordt uitgevoerd. Men onderscheidt gewone (dagelijkse) rituelen en rituelen bij belangrijke gebeurtenissen in het leven (geboorte, volwassen worden en sterven bijvoorbeeld).

Rigoureus
1) Hardvochtig 2) Onverbiddelijk 3) Uiterst streng 4) Zeer streng

Wordt vervolgd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg