Dag 230 Belerend.


Afbeeldingsresultaat voor belerend
Belerend bijv.naamw. Uitspraak:   [bə'lerənt] als iemand op een kleinerende manier informatie geeft. Voorbeeld:`belerend toespreken`Synoniem: pedant met een belerend vingertje - met een morele terechtwijzing © Kernerman Dictionaries. Gevonden op http://www.woorden.org/woord/belerend

1) Betuttelend 2) Frikkerig 3) Ingebeeld 4) Meesterachtig 5) Pedant 6) Schoolmeesterachtig 7) Verwaand 8) Zelfgenoegzaam 9)Zelfingenomen 
Gevonden op http://www.mijnwoorde.


"Ik denk eerst drie keer na voordat ik iets tegen je zeg"!!! Ik vind je belerend. Huh? Zo dacht ik, nadat mij iemand vertelde dat ik volgens hem belerend ben. 
Ik kan me herinneren dat ik de lerares van de eerste klas lagere school als belerend heb ervaren. Haar gedrag heb ik nooit begrepen. Ik vond haar dominant en respectloos nadat ze mij straf had gegeven. Zonder dialoog, en excuus of uitleg van redenen achteraf, werd ik onterecht terechtgewezen. Destijds door de juf en recent door de persoon die ik beschrijf. 

Ik realiseer me dat ik het gedrag van anderen, gedrag wat ik wel eens letterlijk op mezelf betrek, probeer te begrijpen. 

Ik realiseer me dat het onrechtvaardig vind dat mensen geen excuus aanbieden voor hun zelfingenomen handelen. Ik realiseer me dat ik me erger als anderen mij voorschrijven wat ik volgens hen dien te doen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik zonder dialoog aan te gaan met hem die mij belerend vind hem in deze blog terechtwijs. Ik realiseer me dat ik excuus verlang en om nog dialoog verwacht met dominante mensen. Ik verwacht overleg, feedback en dialoog waar iemand mij belerend vind. Ik vergelijk zijn woorden met het dominante respectloze gedrag van de juf en voelde me terechtgewezen, daardoor afgewezen. Ik voelde schaamte, verdriet en onbegrip. Nadat ik recent werd terecht gewezen voelde ik boosheid en kritiek waarop ik ben gelopen. Voor dialoog en feedback was ik inmiddels onbereikbaar. Door dissociatie ben ik op dat moment niet in staat om in gesprek te blijven. Al met al voel ik me onheus bejegend. 

Als en wanneer ik me onheus bejegend voel, Ik stop en Adem.

Ik stel mezelf ten doel dat ik niet meer wegloop en bereikbaar ben voor dialoog en feedback. Ik realiseer me dat ik Kinderlijk reageer. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dominant gedrag van mensen ervaar als afwijzing van mijn integriteit en oorspronkelijkheid. Ik accepteer dat anderen kritisch zijn, dat dit geen aanleiding meer zal zijn om weg te lopen.

In mijn volgende blog meer zelfvergeving.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg