Dag 212 In Hier


Iets bij voorbaat willen doen, hierin schuilt een voornemen. Een vooropgezet plan. Kiezen tussen meerdere opties die beperkingen beschrijven. Vooraf bedacht. Voor het eerst in 14 jaar ben ik dit jaar Therapievrij gestart. Na grondig onderzoek van mijn mind realiseer ik me dat een Diagnose, ook beperkend werkt. Angst verhoogd en schaamte ondersteunend werkt. Een Vooropgezet plan. 
Zoals een Diagnose een beschrijving is waarin de Ware Zelfexpressie van de mens - 'als in Hier ontbreekt'. Systematische bestudering van kenmerken en verschijnselen die psychiaters wereldwijd met elkaar overeen komen, waarmee anderen, anderen zorgvuldig gadeslaan. Bewust gerichte nauwkeurige waarneming van een mens die daarop patiënt of cliënt wordt, afgemeten aan diens ziekteverschijnselen en/of gedrag waaraan een plan wordt gekoppeld waarmee de reacties later op behandeling, plan doelen en richtlijnen en farmacie 'pillen' gecheckt en vergeleken worden.

Een richtlijn waaraan men mensen 'die eraan voldoen'  'gerubriceerd'- 'beoordeeld' 'genormeerd' 'in een vakje wordt geplaatst' - 'voorzien van een etiket'. 
Een product waaraan een gefabriceerd verzonnen denkbeeldige theoretische formule is gekoppeld. 

Ik stel mezelf ten doel dit jaar dat ik 'DE' mens voorbij haar/zijn ziektebeeld, mind en diagnose verschijnselen wil ondersteunen en ontmoeten in het Ware Mens-zijn. 

Mensen die naast prognoses en kenmerken zoals beschreven in hun behandelplan volgens de DSM 5 normering ook andere rollen bezitten waaraan zij geleerd hebben om betekenis aan toe te kennen. Zoals oom zijn. Broer. Neef. Buurman of een schilder die mooie kunst maakt. Waar andere mensen weer blij van worden. Of geraakt zijn. Gewoon. Betekenis die vergezeld van verwachtingen ontstaan. Deze gedachten, gevoelens en emoties vormen de mind, waarmee mensen in Hier afgescheiden raken van het huidige moment. 

Ik stel mezelf ten doel dat wat ik in anderen als mind ervaar in mezelf onderzoek op mijn verwachting en betekenis bij de verschillende feiten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme