Dag 146 Zelfoprecht begrijpen



Je moet goed begrijpen dat zelfoprechtheid niet over het uitspreken van je gedachten, emotionele en gevoelsmatige reacties gaat. Nee, zelfoprechtheid komt niet van de mind - velen begrijpen zelfoprechtheid, zelfeerlijkheid verkeerd - als je denkt dat zelfoprechtheid is dat je uitspreekt wat er in je mind is... nee, dat is oprechtheid. Oprechtheid is wanneer je spreekt vanuit de mind - gedachten, emoties of gevoelens. ZELFoprechtheid is wanneer je JOU uitspreekt. 

We zijn in het proces van het beseffen wat zelfoprechtheid is, daarom: 'spreek' ik in mijn schrijven 'uit wat er is' en daardoor zul je dus ontdekken wat zelfoprechtheid voor jou als jou, is / kan zijn.  Lees meer over Zelfoprecht


Tijdens een groepsgesprek ging de telefoon van een van de instructeurs die daarop correct doch abrupt de ruimte verliet. Zijn collega instructeur bleef alleen achter met de groep. De eerste trainer had tot dat moment de leiding over het groepsgesprek. Ik dacht nu moet hij zonder de steun van de ander Alleen de training vervolgen. 

Ik realiseer me dat de trainer de ruimte had verlaten zonder duidelijke communicatie over het hoe en wat nu verder. Hierdoor ontstond als reactie in mezelf onduidelijkheid. Ik herinnerde me een concreet voorbeeld dat ik als kind alleen door het bos struinde en s'middags thuis kwam en er geen tijd was voor een praatje of overleg of doorspreken hoe mijn dag was verlopen of huiswerk moest maken. Het bekende kopje thee moment ontbrak. 

Ten aanzien van het punt overleg en de dag doorspreken en voorspelbare vervolg taken was er binnen ons gezin geen duidelijke structuur. De andere trainer zat er een beetje stilletjes bij, waarop ik dacht wat zielig voor je dat je er zo alleen bij zit. Hierdoor werd ik me bewust van mijn Negatieve Emotie Aanhechting die ik vandaag in dit blog dus beschrijf.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn beleving er alleen voor te staan vanuit leegte mijn leven heb gewandeld.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben anderen te zien als leider waarop ik zielig als woorden ervaar ten aanzien van de andere trainer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn taken en activiteiten niet concreet te plannen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben zonder planning geen commitment met mezelf te maken ten aanzien van mijn leiderschap.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben initiatief van mijn handelen door het gedrag van anderen en hun invloed mezelf sterk laat beïnvloeden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben het gezin verantwoordelijk te maken voor mijn onduidelijke planning.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben ongeduldig te zijn en daarop uit een NGA impulsief te handelen om te ontladen in plaats van ademen daadwerkelijk toepassen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn beleving er alleen voor staan zelf gecreëerd heb.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben gebrek aan aandacht voor begeleiding en ondersteuning te vertalen naar leegte.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de goede ontwikkelingen die ik heb doorlopen niet / onvoldoende te waarderen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn groeiproces te onder waarderen ten aanzien van waardering hebben wat ik wel gerealiseerd heb.

Om effectief te zijn stel ik mezelf ten doel dat ik mijn ontwikkeling meer mag waarderen / zien als realistische groeiproces waarin ik meer zelfvertrouwen heb gekregen. Ik realiseer me dat ik moedige keuzes heb gemaakt, beter heb leren plannen en organiseren, meer overzicht heb over datgene wat er in een moment in woorden als in reacties ontstaat en ook datgene ervaar wat voorbij aan reacties als levende woorden is.

Ik realiseer me als ik iemand als zielig ervaar me realiseer dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun welzijn, Ik stop en dooradem. 

Ik stel mezelf ten doel dat ik initiatief toon en verantwoordelijk zijn heb ontwikkelt daadwerkelijk wandel en toepas. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg