Dag 49 Al we needs 'Basis behoeften die vervuld worden'....


File:Piramide van Maslow.png
Ongevraagd advies geven Op wat gebeurt reageren. Een mening over het ontstaan van gevolgen van gedrag vind ik een logisch thema. Dit als vervolg op dat  wat ik tot nu toe beschreven heb. Hoe kan het zijn dat veel mensen die in de marge leven, vaak problemen hebben met assertief zijn en vaak niet in staat blijken te zijn om voor zichzelf te staan? Hoe komt het dat zij in de marge terecht zijn gekomen? En wat is aanleiding geweest om hier weer uit te kruipen?  

Volgens de behoeften hiërarchie van Maslow  om jezelf te ontwikkelen - 'kunnen' voorzien - basis vervulling - invulling - ruim aanwezig dient te zijn. De kritiek op de piramide luidt: Empirisch onderzoek heeft geen steun opgeleverd voor de hiërarchische ordening van behoeften van Maslow. De theorie vorming van Maslow bleek lastig te toetsen, ook door Maslow zelf. Dat spreekt voor Maslow dat hij zijn eigen theorie ter discussie stelt en kritisch kijkt naar zijn bevindingen. Echt een voorbeeld van Zelfoprecht zijn. Zo vervolgt het artikel - diverse onderzoeken naar de activering van behoeften lijken er juist op te wijzen dat verschillende categorieën aan behoeften nagestreefd kunnen worden los van het al dan niet bevredigd hebben van 'andere' behoeften. Behoeften op verschillende niveau’s kunnen tegelijkertijd manifest zijn. Iemand met een gezondheidsprobleem kan tegelijkertijd de behoefte voelen aan schoonheid en wijsheid. En hier zat voor mij de crux. 

Als kind heb ik al vroeg het besluit genomen dat de wereld waarin ik leef kieiriewierie is. Dat er oorlog was zag ik op tv. Dat er een autoloze zondag nodig was om tot inzicht te komen. Over het feit dat de juf niet door heeft dat een van haar leerlingen – kind – niet aanwezig is in de klas. Dat ouders ruzie maken en onvriendelijk zijn voor elkaar. Geen tijd hebben voor begeleiding van hun kinderen. Maar het ergste van alles is dat je als kind ongevraagd tussen deze ellende opgroeit en niets te piesewieten hebt omdat je nu eenmaal afhankelijk bent - zoals Maslow beschrijft - van vervulling van behoeften. 

Vervulling. In vullen. Wat nog afwezig is aanvullen - intrinsiek aanbrengen. Ik vind het een logisch verhaal en overtuigd dat wat je erin gooit er ook weer uit moet. Daarvoor verantwoordelijkheid nemen is stap één. En 'ja-maar' ongevraagd advies daarop zit ik niet te wachten. Door schade en schande wij geworden weet ik uit ervaring inmiddels dat mijn keuzes hebben bijgedragen aan mijn inzichten. Ik realiseer me dat 'tekort' aanvullen utopia kan zijn. Blijven schrijven en zelfoprecht zijn geeft meer inzicht. Het omslagpunt naar Zelfoprechtzijn begint met een bewuste keuze. Ik heb ervaren dat woede en onmacht verschijnselen vervangen werden door verdriet en gesprekken over de inhoud. Mijn intrinsieke zijn in combinatie met mezelf moeilijk en ongemakkelijk voelen. 

Ik weet ook door openheid en oprecht delen in contact met anderen begrip ontstaat. Dat verantwoordelijk zijn geen easy way to go was. Dat ik voor het ontstaan ervan Maslow als steuntje even in overweging neem. Als onderzoeks moment op mijn pad. Omdat ik graag leer. En dat leren voor mij een gevoel van zingeving geeft. Dat ik graag alleen ben en lees. Dat ik dit geen afzonderen meer noem en terugtrekken maar een van mijn karateristieken betreft. Niet in denken, voelen en emotie zoals van de mind uit observatie verkregen maar iets van mij is.

Ik realiseer me dat ongevraagd een advies geven mijn interpretatie is als reactie op commentaar dat ik kreeg op een stukje tekst dat ik heb gedeeld. Ik heb niets tegen comentaar op zich en wel op het feit dat dit standpunt 'dus'zonder argumenten werd onderbouwd. Daar schijt ik poep van. Zonder uitleg, ongezien je leven vervolgen zonder naar de inhoud te kijken. Gisteren sprak ik X hier ook al over. Naast behoeften aan materieel zo is uit onderzoek ook gebleken hebben wij als mens ook affectie, begrip, hoor en wederhoor nodig voor onze vorming. De politiek dient hiertoe als bron om burgers deze mogelijkheid te garanderen. Als basis om te ontwikkelen en een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij waarvan je een deel bent. Een leefbaar inkomen als garantie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme