Dag 35 samenbrengen van emoties en gevoelens bij het woord 'Hoop'.

Samen brengen van emoties en gevoelens is de volgende stap binnen mijn schrijfproces. Vandaag beschrijf ik mijn ervaring bij het woord 'Hoop'. De opdracht binnen deze schrijfopdracht is om mijn gevoelens en emoties te beschrijven bij een bepaald woord dat mij vandaag is opgevallen. Dat woord is 'Hoop'. 


Het mooie van tegeltjes wijsheden en andere teksten op plaatjes is dat je er naar kunt kijken waardoor er gedachten geactiveerd kunnen worden binnen de mind. Gedachten bedenken die bij bepaalde woorden reacties oproepen die voor iedereen een andere betekenis kunnen. 

Voor ieder ander zijn gedachten subjectief. Zo objectief kan ik zien dat een ieder ander mens gedachten vormt en zo betekenis geeft.

In het verleden moest ik vanuit 'discipline' taken daadwerkelijk uit voeren. Lang heb ik wat ik deed als 'opgave' ervaren. Zo heb ik mijn dagen vaak ervaren de laatste jaren. Dat ik taken 'moest' uitvoeren. Een soort overleven. Onder dwang leven. Inmiddels merk ik dat deze discipline is omgeslagen en veranderd naar 'overgave' en meer handel vanuit Zelfbeheersing. Dat wat ik doe, mee bezig ben, waaraan ik tijd wil besteden, in mijn dagelijkse bestaan, doe omdat ik het zelf wil.

Wat is er veranderd dat ik geen dwang beleving meer plak op wat ik ervaar. Ik krijg minder gedachten. Minder reacties op hoe anderen hun woorden kiezen. Als mensen mij een vraag voorleggen vraag ik naar de betekenis van hun gedachten. Ik reageer niet meer uit reactie en als vanzelf op een woord. Vandaag 'Hoop'.

Ik bemerk dat ik meer uit zelfbeheersing handel. Kreeg ik vroeger zucht naar drank bij gebeurtenissen die anders uitvielen dan verwacht. Door minder te oordelen en meer aanwezig zijn in wat zich fysiek aandient bemerk ik dat ik 'vaker' zonder gedachten kan waarnemen in wat zich aandient. 

Zoals ik vorige week als feedback kreeg op een van mijn blogs waarin ik 'hoop' benoem. Feedback dat hoop hebben mijn eigen illusies zijn die ik zelf koppel aan 'hoop'. Gedachten die ik creƫer in mijn mind. Waaraan ik verwachtingen koppel in hier die later ergens plaats gaan hebben. Heb ik vorige week Zelfvergeving toegepast op 'mijn Hoop creatie'.

In de momenten die volgden op deze getypte chatvraag, die mij aan mij verscheen vandaag, er alleen een glimlach verscheen rond mijn mond. Opmerkelijk ook omdat ik geen antwoord wist op deze vraag. Wel de vraag 'hoe kan iemand mij valse hoop geven'. Dat kan alleen als ik deze 'valse hoop' aanneem vanuit mijn eigen gedachten aan 'valse hoop'. Nadat ik kort gefocust heb op deze vraag kwamen er nul gedachten. 

Omdat ik anderen geen valse hoop kan geven ben ik niet in staat om hier enige betekenis aan te koppelen. Wat ik bespeur en opmerk is dat ik zo in HIER aanwezig kan zijn zonder oordeel of gedachten in de vorm van een reactie.  Aanwezig zijn in hier zonder dat er een reactie komt die in mij 'op-ploept', in mij als een plaatje.

Ik gun ieder mens Zelfoprechtheid Leven in HIER in eenheid gelijk zonder reacties op wat zich extern aandient. Ik waardeer het dat mensen open-zijn en het beste voor hebben met zichzelf door de energie in hun mind te onderzoeken en durven kijken voorbij aan het ontstaan van gedachten en hun 'oorzaak'. Vanuit het besef in hun wezen weten dat de vragen die ze hebben en aan anderen voorleggen hun eigen vragen zijn.


Ook ben ik blij dat ik een plek heb gevonden waar ik kan werken. Twee dagdelen per week met mensen samen die het Zelfoprecht zijn van mensen stimuleert door hen steun te bieden in de vorm van begeleiding bij hun primaire levensonderhoud in de vorm van wonen, dagbesteding en zichzelf leren zijn. Daar voel ik me 'fijn' bij dat ik met de ervaringen die ik heb opgedaan mensen die dit willen, kan steunen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme