Dag 30 'Joyful' - Heuglijk nieuws.

Ik heb er dagen tussen zitten dat er een specifiek woord oppik, een woord dat blijft hangen. Met het woord 'misleiden' heb ik sinds 2012 bewust een connectie opgebouwd. Destijds heb ik namelijk het besluit bewust gemaakt dat ik mijn leven 'weer' wil leiden. Ik heb mezelf toegestaan en aanvaard mijn leven weer te leiden. Ik kreeg van iemand te horen: 'Ik heb me door jou laten misleiden'. Ik heb me jaren laten leiden door een 'tekort'. Een gemis. Zo dacht ik en weet dat dit zo is. 

Omdat ik mezelf verantwoordelijk acht voor mijn 'eerder - verworven - leed', en me hiervoor zelf aansprakelijk maak, ben ik in staat tot acceptatie, aanvaarding en dat ik mezelf mijn 'minds-sets' toesta en aan een onderzoek onderwerp. Op mijn mijn pad van bewustheid-ontwikkeling handige tools waarvan ik leer en mijn Leven zelf zin ga geven.

Nadat ik deze bewuste keuze heb gemaakt verviel mijn behoefte aan alcohol en sigaretten. Ook ging ik minder tot geen vlees eten. Veranderingen die ik bewust en zelf in gang heb gezet. Ook omdat ik vrijwillig hulp had aanvaard. Ik deed mee aan een training assertiviteit. Hierin heb ik geleerd om in de communicatie met anderen mijn grens aan te geven en die van de ander te respecteren.

Misleiden ik laat me door iets leiden dat mis is. Mis voor mij. Binnen mijn context was leiden – lijden geworden. Ik at een tijdlang slecht. Ik dronk mijn dagen om. Ik was onrustig en had met name schaamte en schuldgevoelens over bepaalde keuzes die ik heb gemaakt. Nadat ik een tijdlang abstinent was van drank ben ik CGT gaan volgen. Ik sta nu anderhalfjaar droog. Ik heb mezelf altijd verantwoordelijk gemaakt voor mijn herstel vandaar ook dat ik dagelijks schrijf.

Zo ook het moment dat ik bewust de keus heb gemaakt: 'als ik later groot ben ga ik naar de marine'. Intrinsiek wist ik: ‘dat gaat me zeker lukken’. Ik was toen twaalf jaar en zag het vrije zeemans bestaan al helemaal voor me. Ergens ver weg in de toekomst. Het gevoel aan deze vrijheid gaf me ook rust. En zekerheid. En mezelf toegestaan en aanvaard Leven. Een leven waarvoor ik zelf verantwoordelijk werd.

Vandaag beschrijf ik het gevoel ‘joyful’ waaraan het woordenboek de volgende betekenis toekent:
Blijde - joyful
Verheugd - pleased, glad, joyful, joyous
Heuglijk - pleasant, joyful, memorable
Heerlijk - delicious, lovely, delightful, nice, glorious, joyful
Verblijdend - joyful
Blij te moede - joyful

Een heuglijk feit waaraan ik terug denk in mijn leven als gevoel is de dag dat ik ‘heuglijk’ nieuws kreeg. Yep ik was aangenomen bij de KM. Als kind van twaalf was ik met ons gezin met het veer naar Texel geweest. Op de terugtocht zag ik in Den Helder de marine fregatten in de marinehaven liggen, waarop ik aan mijn moeder vroeg wat dat was wat ik daar zeg. Zij vertelde me over de marine, waarop ik, ‘bijna als vanzelf besloot’ - ‘daar wil ik bij. Bij de marine wil ik zijn’. Ik ben hierover blijven mijmeren en dromen. Ik ging op zoek naar info. Destijds nog aanvragen met een aanvraag formulier uit de Tros Kompas. Internet bestond nog niet. Ik ben gaan lezen en heb me stellig voorgenomen en heb bewust gekozen: Daar wil ik bij zijn. En op het moment dat ik de post binnen kreeg met de bevestiging dat ik werd toegelaten zal ik niet snel vergeten.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik me door alcohol heb laten misleiden waardoor ik slecht geen eten. Slecht eten kan mijn fysiek uit balans brengen waardoor een depressie kan ontstaan.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat mijn destructieve gedachten mij deden besluiten om niet gezond te eten. Ik me door mijn gedachten laten lijden. Ik werd het slachtoffer van mijn denken en destructief handelen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik in een sociaal isolement terecht kwam en geen leuke spontane dingen  meer heb gedaan waarop ik heuglijk kan terugblikken. Een ander heuglijk feit was wel dat ik heb besloten om met mijn cafébedrijf te stoppen. Binnen dit bedrijf dronk ik dagelijks teveel.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik met teveel alcohol drinken mijn leven heb verwoest in die zin dat ik alles dat ik had opgebouwd heb verspeeld. Ik heb me laten misleiden. Ik heb mijn denken laten leiden waaroor mijn leven mis liep.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik lang passief was en me afhankelijk heb gemaakt van alcohol. Mijn maatje die me toestond mezelf te verstoppen achter een masker. Een grijns die anderen uit mijn buurt hield. Zo dacht ik. Ik onthield me van alles waar ik als vrijheid lievend mens voor sta. 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik te lang mijn verantwoordelijkheid ten aanzien van heuglijk nieuws en me fijn voelen heb genegeerd. Sinds korte tijd heb ik toegelaten en aanvaard dat ik weer bewust een fijn en hoopvol leven wil leiden, wil gaan leiden door actief aan de slag te zijn met het ideeal dat ieder mens vrijheid inzichzelf en als zichzelf, als in mezelf als mezelf mag Leven. Ik wil anderen, kinderen steunen en ondersteunen in hun proces.


Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn ideaal van vrijheid in zichzelf leven, als in mezelf als mezelf Leven, weer oppak, net als toen ik bij de KM ging om mensen te voorzien in hun ideeal en vrede wou verdedigen. Ik ging vechten voor vrede. Vrede waarover ieder vrij mag beschikken. Als vanzelf als vanzelfsprekend recht op zelfbeschikking Leven.

Ik merk ook dat door mijn transparantie en kwetsbaarheid ik het belang inzie van schrijven. Tijdens het schrijven ben je helemaal jezelf. Met je kwetsbaarheid en emoties die je van je afschrijft. Mezelf heeft het enorm geholpen. Ik heb autobiografie gehad en mijn levensverhaal geschreven en andere verhaaltjes. Binnenkort publiceer ik hier mijn verhaal: 'Janneman'.

http://jansreisnaarleven.blogspot.nl/

Hier ben ik dagelijks aan het bloggen o.a. over mijn proces naar bewustzijn. Daarnaast
schrijf ik mijn eHealth-herstelverhaal met behulp van bouwstenen. 

Na een burnout, een angststoornis in combinatie met een alcoholverslaving onderstreep ik het belang van schrijven voor mijn bewustheid ontwikkeling. Met name wat ik tekort gekomen ben en heb weggesust met alcohol zijn inzichten die ik graag wil delen omdat ik een ieder zijn welzijn naar wens gun.

Vandaag heb ik me aangemeld bij:

http://leefbewust.nu/over-leef-bewust/bloggen-voor-leef-bewust/

Met vriendelijke groet,

Jan Megens

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Woorden als topjes van de ijsberg

Dualisme