Dag 19 Dependent - Afhankelijk

Binnen de volgende schrijfopdracht van mijn  http://lite.desteniiprocess.com ga ik met het beschrijven van emoties mijn emotie onderzoeken en detecteren en om de positieve en negatieve gevoelens die ik hiermee in kaart breng te benoemen en ervaren waardoor ik in staat ben mezelf te vergeven.

2.5-sad_maskIs it an emotion?

De komende zeven dagen beschrijf ik een emotie. Elke dag, met elk woord, ga ik het proces van uitbreiding van mezelf in mijn begrip van emoties bewandelen en verdiepen. Vandaag begin ik met de emotie/gevoelens: 'Dependent' - 'Afhankelijk'.

Het woordenboek geeft hieraan meerdere betekenissen:

Ondergeschikt
- als iets door iets anders wordt bepaald
- als je hulp van anderen nodig hebt
- afhankelijk: af` han - ke - lijk- steun behoevend; ondergeschikt;
- afhankelijk van iets buiten jezelf
- beïnvloed, geleid, beslist wordend door

Het verhaal dat in mij opkomt bij het woord 'Afhankelijk'

Als kind was ik ondergeschikt aan de opvoedingsvoorschriften van mijn ouders. Zo gedroeg ik me ook. Ik gehoorzaamde aan hun eisen in mijn contact met andere volwassenen. Zo had ik geleerd hoe mij te gedragen. In het spel met andere kinderen heb ik dit gecopieerd. Dat wat anderen deden en dachten, hoe zij keken, om mij lachten, mij pesten en kleineerden waardoor ik met mijn hoofd weggedoken in het hoge gras mijn schaamte verborgen hield. Mijn zusje schoot me dan te hulp. Zij kreeg gezag over de andere jongens die mij tijdens het spelen in de speeltuin pesten en belachelijk maakten. Ik durfde niets terug te doen. Bang voor klappen. Ik hield niet van geweld.

Later ging ik zelf risico's nemen in mijn spel. Ter compensatie reed ik met mijn fietsje van een hoge berg af. Mijn fiets zonder remmen. Ik dacht hierdoor flink te zijn en indruk te maken op andere vriendjes. Het gevolg een gekneusde enkel en mijn vriendjes, je raad het al, die stonden te lachen.

Vaak heb ik me aangepast aan de wensen van anderen om hen niet tegen de haren in te strijken uit angst voor afwijzing. Dit heeft me beinvloedt in mijn gedrag. Zeker toen ik door ziekte afhankelijk werd van een uitkering werd mijn kwetsbaarheid hierin verhoogd. Ik ging me aanpassen.

Mijn gedrag vreet aan mij en kost me veel energie. Als ik opkom voor mijn belangen volgt hierop afwijzing. Ik pas me daarom aan om de goede vrede te bewaren door clownesk gedrag of lacherig doen probeer ik mijn spanning te ontladen.

Vandaag had ik een afspraak met een vriend. Die heb ik afgezegd omdat ik me niet fit voelde. Toch heb ik nadat ik de afspraak heb afgezegd mijn fietsje gepakt en ben er toch heen gegaan. We hebben een goed gesprek gehad samen. Ik pas me ook aan aan mijn eigen afspraken merk ik. Omdat ik dit weet en ervaren heb kan ik tussen de verschillende tegenstellingen van mijn keuzes nieuwe andere maken.

Omdat ik ben uitgevallen door een burnout werd ik afhankelijk van een uitkering en heb meerdere therapieën doorlopen. Op de momenten dat ik om hulp heb gevraagd, heb ik deze hulp gekregen. In mijn proces van afhankleijk zijn heb ik geleerd om hulp te vragen. Om mijn kwetsbaarheid te tonen. Mijn angsten te onderzoeken. Nu achteraf ben ik blij en opgelucht dat ik binnen mijn eigen-Ik naar antwoorden op mijn gedrag ben gaan zoeken.

Dit aspect van de emotie afhankelijkheid is positeif voor mij geweest omdat ik meer inzicht in mijn eigen beleving en denken heb gekregen. Hetgeen ik hier wil delen in de hoop dat ik er anderen misschien mee van dienst kan zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn wensen en behoeften onderheschikt maak aan die van anderen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat mijn gedrag door onbewust clownesk gedrag en lacherig doen mijn ware Zelf ondermijnd.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn afhankelijk zijn ging compenseren met risicvol gedrag.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat mijn risicovol gedrag mij schade heeft gebracht en mijn geluk heeft verstoord.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik door mij afhankelijk te maken van mijn afhankelijkheid mezelf ontzegd heb om op bepaalde momenten vragen te stellen die mijn ego als angstig benoemen.

http://niklasredefined.wordpress.com/2014/03/13/the-solution-to-fear-of-asking-questions-day-45



Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg