Dag 6 Abrupte keuzes


In mijn leven heb ik ingrijpende en Abrupte keuzes gemaakt. Veranderingen die negatieve consequenties hebben gehad voor mijn welzijn. Omdat ik de gevolgen ervan van tevoren niet altijd kon overzien, ben ik op onderzoek uit gegaan met bijzondere aandacht voor terugkerende patronen.
Keuzes die ook gevolgen hebben gehad voor anderen binnen mijn omgeving en netwerk. Zowel zakelijk, privé, sociaal en maatschappelijk. Binnen mezelf ben ik gaan zoeken naar oorzaken. Momenteel richt ik me specifiek op mijn intieme relaties, en met name focus ik op mijn huidige relatie waarin ik alle opties open hou en bekijk. In al mijn intieme relaties komen vergelijkbare patronen voor. Omdat ik graag een gelukkige, vredige en duurzame relatie wil opbouwen en dit iedereen van harte gun, schrijf ik dit blog.

Overal komen, zo ook binnen een relatie, wel eens strubbelingen voor. Omdat ik op onderzoek ben uitgegaan deel ik mijn belevingen. Tijdens autobiografie therapie heb ik per tijdseenheid van 7 jaar alle feiten en mijn beleving beschreven. Er zijn meer therapie vormen die zich specifiek oriënteren op het beschrijven van persoonlijk gewaarzijn in bepaalde situaties waarin herinneringen worden gevormd. Gedachten, gevoelens en emoties die ons gedrag positief en of negatief kunnen beïnvloeden.

Op de momenten dat ik bepaalde keuzes heb gemaakt was ik me niet bewust van de onderliggende oorzaak. Doordat ik deze beslissingen heb genomen werd ik me hier wel van bewust. De keerzijde van de medaille. Vandaag las ik een blog waarin dit thema ook word behandeld. Ik heb momenteel een relatie en die wil ik graag in stand houden. We ervaren geregeld stress momenten en die wil ik graag elimineren. Mijn stress ontstaat uit angst. Mijn angst om te vertrouwen. Ik wil hierin zelf verantwoordelijkheid nemen en we hebben een time-out ingelast.

De belangrijkste reden hiervoor is dat ik rust wil hebben om mijn indrukken te laten bezinken en weloverwogen een vervolg keuze wil maken. Ik onderzoek mijn gedachten op waarheid en bewijzen. Die heb ik niet ten aanzien van bepaalde veronderstellingen. Wie ben ik om iemand anders te beschuldigen en welke positie neem ik hierin aan. Ik de wijsneus en betweter die al drie dagen thuis zit. Alweer gezellige activiteiten ontzegt. Die kwetsende oordelen uitspreekt. Wat ik graag wil is open communiceren, transparantie en leuke momenten samen ervaren. Pffff.

Voor nu heb ik een nederige houding ten aanzien van mijn keuze aangenomen en laat alles eens bezinken. Ik kijk naar wat er gebeurt. Ik reageer veel te snel. Ik wil meer geduld krijgen en tot 20 tellen voordat ik overga tot beslissen. Maar omdat Abrupt een centraal thema is in mijn leven ervaar ik daardoor ook leermomenten. Heel wijs om zelf je ervaringen te onderzoeken Jan. Bravo...

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben vaak Abrupte keuzes te hebben gemaakt met destructieve gevolgen. Hun oorzaak breng ik met schrijven in kaart. Over het ontstaan later mee.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik vaak onbezonnen en impulsief overga tot handelen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mezelf sociale contacten en fysieke ontmoetingen ontzeg.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn onafhankelijkheid, werk en andere zaken heb verspeeld.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 1 Luisteren is zeg maar echt mijn ding.

Dualisme

Woorden als topjes van de ijsberg